SHIN NO MI-HASHIRA

The Illustrious Central Pillar of the Japanese World

The 'habitat-approach' to the anthropology of religion

By Nold Egenter


Text: English and German - Text: Englisch und Deutsch

English

Following an invitation (7. 12. 93) of the German Institute for Japan-Studies (Philipp-Franz-von-Siebold-Stiftung, Tokyo; Prof. Dr. J. Kreiner) this study was originally written for vol. 6 of this institute's Japanological Year-Book. Its overall theme was 'space'. The topic proposed to the author was "Sacred space in Japan". Unfortunately, at the end some differences of opinions arose in regard to the exclusion of some illustrations, which, in the view of the author, were of importance to documentary aspects of the study. Consequently publication was omitted. Thus, the text is published here for the first time, and with its full contents.

However, the title was changed, to emphasise the main focus. Using the 'ethno-historical' or 'bilevelled method' of habitat anthropology, the text shows that, below the mythico-historical level of Japanese imperial Shinto, there is also an agrarian element of doubtless proto- or prehistorical origins (see e.g. names of deities in the primary stratum of Japanese myths!). The corresponding sources appear traditionally preserved as 'Illustrious Central Pillar' [of the Japanese world] (Shin no mi-hashira) in the highly conservative and territorially nuclear demarcation system of Ise. By putting aspects of cultic semantic practices and the territorial implications of Shinto into the foreground, the study questions conventional interpretations of the history of religion and culture in the framework of Japanology (the problem of cultural concepts merely based on written history). At the same time the study demonstrates the efficiency of 'habitat-anthropology' as a new method of cultural anthropology, and, particularly, of the anthropology of religion.



SHIN NO MI-HASHIRA

Der illustre Mitte-Pfeiler der japanischen Welt

Die 'Habitat' - Methode der Religions-Anthropologie

Von Nold Egenter


Deutsch

Im Zuge einer Einladung (7.12.93) des 'Deutschen Instituts fŸr Japanstudien (Philipp-Franz-von-Siebold-Stiftung, Tokyo; Prof. Dr. J. Kreiner) wurde die vorliegende Studie ursprŸnglich fŸr das 'Jahrbuch' (Band 6) dieses Instituts geschrieben. Rahmenthema war 'Raum', dem Autor wurde das Thema "Der sakrale Raum in Japan" vorgeschlagen. Leider ergaben sich am Ende Unstimmigkeiten hinsichtlich des Auschlusses einiger Abbildungen, die aus der Sicht des Autors fŸr den dokumentarischen Aspekt der Arbeit wichtig waren. Die entsprechende Publikation unterblieb. Der vorliegende Text ist somit Erstveršffentlichung mit sŠmtlichen Abbildungen.

Der Titel wurde geŠndert, um den wichtigsten Blickpunkt der Arbeit hervorzuheben. Unter Verwendung der 'ethno-historischen', oder 'zwei-Schichten' Methode der Habitat-Anthropologie, weist sie auf, dass unterhalb der mythisch-historischen Schicht des kaiserlichen Shinto auch eine agrare Schicht weiterlebt, deren UrsprŸnge zweifellos in proto- und prŠ-historischer Zeit liegen ( vgl. Gštternamen der PrimŠrschicht der jap. Mythen!). Die entsprechenden Quellen finden sich als 'Illustrer Zentrumspfeiler' [der japanischen Welt] (shin no mi-hashira) traditionell bewahrt im hšchst konservativen, rŠumlich nuklearen Markierungssystem in Ise. Indem die Studie derart in ihrem Zweischichtenbild die kultisch-semantischen und territorialrechtlichen ZŸge des Shinto in den Vordergrund setzt, stellt sie im Rahmen der Japanologie herkšmmliche religions- (und kultur-)geschichtliche Interpretationen in Frage (Problematik des bloss historisch im engeren Sinn gestŸtzten Kulturbildes). Sie zeigt auch exemplarisch die Effizienz der 'Habitat-Anthropologie' als neue Methode der Kulturanthropologie, insbesondere der Religions-Anthropologie.



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